پــرتـال؛ محلي براي ارائه متمرکز اطلاعات

پرتال در معناي لغوي به معاني باب، سردر و دروازه است. اما در دنياي گسترده اينترنت به همان معني اما با کمي‌تفاوت به کار برده مي‌شود.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در وبلاگي به نشاني http://tabriz-pnu-it.blogfa.com آمده است: سايتي را مي‌توان پرتال ناميد که بتواند اطلاعات و امکانات زيادي در اختيار کاربر بگذارد تا نياز‌هاي کاربر برطرف شود. اين اطلاعات ممکن است شامل هر چيزي شوند به عنوان مثال کاريابي، معرفي سايت‌هاي ديگر، اخبار، خدمات دهي از جمله ايميل، اطلاعات معاملات بورسي و غيره. نمونه اين يک سايت که مي‌توان آن را پرتال ناميد سايت Yahoo! است.

پرتال اصلي سازمان محلي براي ارائه متمرکز اطلاعات سازمان، کنترل مرکزي زيرسايت‌ها و در عين‌حال آرشيوي جهت دسترسي يکپارچه و مجتمع به اطلاعاتي از قبيل آرشيو اخبار و ساير مستندات است. قوانين اطلاع‌رساني و حوزه عملکرد کاربران و مسئولين پرتال‌ها و همچنين ارتباطات ميان آن‌ها، از طريق پرتال مرکزي قابل تعريف و کنترل است.

معمولا مدير پرتال مي‌تواند سايت‌هاي زير مجموعه را بسته به امکانات و تنظيمات موردنظر توليد نموده و در مواقع لزوم ساختار آنها را گسترش دهد. اين سايت‌ها که مي‌توانند توسط مسئولين مربوطه به‌صورت مستقل نگهداري، به‌روزرساني و مديريت ‌شوند، داراي يکپارچگي مرکزي اطلاعات و نظام واحد کاربري هستند.

اين پرتال‌ها با تعاريفي که از قوانين و اهداف سازمان و زيرمجموعه‌هاي آن استخراج مي‌گردد، با هم در تعامل اطلاعاتي بوده و مستقيماً و يا به‌صورت گروهي با پرتال مرکزي و پرتال واحدهاي هم‌عرض در ارتباط هستند. با استفاده از امکانات اكثر پرتال‌ها مي‌توان در کنار حفظ استقلال کاري هر پرتال، با در نظر گرفتن پيوستگي اطلاعاتي، پرتال‌هاي متعددي را راه‌اندازي نموده و در اختيار مخاطبين قرار داد.

مولد پرتال با هدف ارائه بستري مناسب و کارآمد براي تعاملات يک سازمان با مخاطبين حقيقي و حقوقي طراحي و ارائه مي‌شود. اين مجموعه‌ها نگاه نويني به مديريت جامع اطلاعات توليد شده در سطح سازمان داشته و درگاهي مناسب جهت انجام تعاملات اداري با مخاطبين است.

اما سايتي مانند ياهو را پرتال وب گويند، ولي نوع ديگري از پرتال داريم به نام پرتال محدود شده. اين گونه سايت‌ها تمامي‌نياز‌هاي کاربر را در مورد يک موضوع خاص بر آورده مي‌کنند. به عنوان مثال middleware تمامي‌نياز‌هاي کاربران را در زمينه سخت افزاري برطرف نموده و راهنماي کاملي است براي تمامي‌موضوعات مرتبط با اين حوزه و تمامي‌شرکت‌هاي توليدکننده را تحت پوشش قرار مي‌دهد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بعُد سوم (آرمان نامه ارد بزرگ) فر گرد *بدگویی*

طبیعت را صداکن

میهن دوستان، آزادیخواه و آبادگرند نه کشتارگر... فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی