در مركز تحقيقات مخابرات ايران افتتاح شد: آزمايشگاه‌ تخصصي سيستم‌هاي انتقال نوري

آزمايشگاه‌هاي تخصصي سيستم‌هاي انتقال نوري و پارامترهاي الكتريكي سيستم‌هاي راديويي امروز و با حضور رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در مركز تحقيقات مخابرات ايران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) غلامرضا صولت - مدير آزمايشگاه‌هاي مركز تحقيقات مخابرات - در اين مراسم گفت: آزمايشگاه تاييد نمونه درواقع سنجش انطباق محصولات را با استانداردهاي ملي و بين‌المللي انجام مي‌دهند كه اين آزمايشگاه‌ها آزمون‌هايي را انجام داده و نتايج تست را به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ارائه مي‌دهند.

وي تقويت نظام تاييد نمونه در كشور، ارائه خدمات تاييد نمونه به سازمان تنظيم مقررات، ايجاد بستر مناسب براي انجام تحقيقات كاربردي و تقويت و توسعه‌ي نظام استاندارد ملي را از جمله اهداف آزمايشگاه‌هاي تاييد نمونه ذكر كرد و گفت: ايجاد زمينه مناسب براي همكاري بين صنعت و دانشگاه، اشتغال‌زايي و درآمدزايي براي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي از ديگر اهداف اين آزمايشگاه‌هاست.

او با اشاره به نقش مركز در نظام تاييد نمونه كشوردر حوزه‌ فن‌آوري اطلاعات گفت: سازمان تنظيم مقررات وظيفه‌ي صدور تاييديه را دارد كه قابل واگذاري به غير نيست اما شناسايي آزمايشگاه‌ها و اعتباردهي آن‌ها و نظارت بر بازار توزيع و ورود كالا از جمله وظايفي است كه سازمان مي‌تواند به جاهاي ديگر واگذار كند كه يكي از آن‌ها، مركز تحقيقات مخابرات است.

وي با بيان اين كه در سال 88 مباحثي از جمله آزمايشگاه‌هاي ارتباطات راديويي، آزمايشگاه‌هاي نوري و سنجش كيفيت، آزمايشگاه‌هاي سازگاري الكترومغناطيسي، شبكه و مديريت را انتخاب كرديم گفت: در تجهيز آزمايشگاه‌ها نيازسنجي از زيرمجموعه‌هاي وزارت ارتباطات، بازديد از توانمندي‌هاي موجود در دانشگاه‌ها، بررسي آزمايشگاه‌هاي تاييد نمونه در ساير كشورها از جمله فرايندهايي بود كه انجام شد و بر اساس همه اين موارد طرح كلاني را براي اين آزمايشگاه‌ها تهيه كرديم و در نهايت قراردادهاي مورد نياز منعقد شد.

صولت در ادامه با اشاره به افتتاح و راه‌اندازي مراكز تاييد نمونه اظهار كرد: ديدگاه ما به آزمايشگاه‌هاي تاييد نمونه سرويس‌محوري است و از جمله آزمايشگاه‌هايي كه قرار است در آينده راه‌اندازي شود، مي‌توان به آزمايشگاه كاليبراسيون تجهيزات راديويي، آزمايشگاه پروتكل‌هاي راديويي، آزمايشگاه مديريت شبكه، آزمايشگاه تاييد نمونه تجهيزات NGN و آزمايشگاه تخصصي شبكه خصوصي مجازي اشاره كرد.

به گزارش ايسنا، محمود خسروي - رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي - هم در اين مراسم با بيان اين كه در چند سال اخير كارهاي بزرگي در سازمان تنظيم مقررات در مورد آزمايشگاه‌هاي تاييد نمونه انجام شده و ما ابتدا از طريق اتحاديه جهاني مخابرات مطالعاتي را در اين زمينه انجام داديم گفت: با همكاري مركز تحقيقات در نهايت مشاور داخلي را براي اين زمينه انتخاب كرديم تا تحقيقاتي را بر اساس نيازها و استانداردها و در نهايت بومي‌سازي در اين زمينه انجام دهد و از داخل اين تحقيقات نظام تاييد نمونه استخراج شود و در نهايت و پس از ارائه گزارش اين مشاور نظامي براي تاييد نمونه ارائه داديم كه در كميسيون تصويب شده و به صورت قانون درآمد.

او افزود: در اين زمينه فراخواني داديم و استعدادها را در اين زمينه شناسايي كرده و در اين زمينه تفاهم‌نامه‌هايي را به امضاء رسانديم و درواقع مي‌توان گفت كه سازمان توانسته است در زمينه تاييد نمونه گام‌هاي خوبي بردارد.

همچنين صادق عباسي - رييس مركز امور بين‌الملل و مهندسي ارتباطات سازمان تنظيم مقررات - اظهار كرد: بر اساس آيين‌نامه‌اي كه به تصويب رسيده ما اجازه داريم كه تاييد مراجع معتبر جهاني را در مورد تجهيزات محصولات بپذيريم اما اينكه تا چه عمقي اين تاييديه مورد قبول واقع مي‌شود، موضوعي مبهم است كه در اين زمينه كميته‌اي كه در آن نمايندگان شركت ارتباطات زيرساخت، مركز تحقيقات مخابرات و شركت مخابرات ايران تشكيل شدند و هر دو هفته يك بار تشكيل جلسه مي‌دهند و در اين زمينه تصميم‌گيري مي‌كنند.

او افزود: اين كميته تا به امروز چهار تاييديه خارجي را تاييد كرده و پس از بررسي‌ها كميته به اين نتيجه رسيد كه اين تاييديه‌ها مورد قبول واقع شوند. درباره هزينه‌هاي تست بايد بگويم كه اين هزينه‌ها به عهده متقاضي است و آزمايشگاه مي‌تواند آن را مستقيما دريافت كند اما تعرفه‌هاي آن تحت نظارت سازمان است و البته هزينه‌هاي صدور گواهي را مستقيما خودمان دريافت مي‌كنيم كه هزينه كمي است.

قرار بود در اين مراسم مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت، سرپرست معاونت آموزش وزارت ارتباطات و رييس مركز تحقيقات مخابرات هم حضور يابند اما آزمايشگاه‌هاي تخصصي بدون آن‌ها افتتاح شد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بعُد سوم (آرمان نامه ارد بزرگ) فر گرد *بدگویی*

طبیعت را صداکن

سيستم‌هاي عامل برتر بازار موبايل در 2012