موزه زیبای نادری

http://static.panoramio.com/photos/original/5443472.jpg

یکی از پر رفت و آمدترین موزه های ایران که در تمام سال انبوهی از بازدیدکنندگان مشتاق از سراسر جهان را در خود جای داده است باغ موزه نادری است .

موزه زیبای نادری در ساختمان اصلی بنای یادبود و آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره شکل گرفته است .

دوره نادری از نظر اهمیت یکی از باشکوهترین دوره های ایران میباشد که نادر شاه به اسم ایران و ایرانی افتخار داد .
( نادر شاه افشار توانست از خراب آبادی که دشمنان برایمان ساخته بودند کشوری باشکوه بسازد نام او همیشه برای ایرانیان آشنا و دوست داشتنی خواهد بود . ارد بزرگ )
بازدیدکنندگان این موزه احساس غرور ملی عجیبی می کنند این بنا به همت انجمن آثارملی در سال 1342 خورشیدی توسط مهندس هوشنگ سبحون طراحی و ساخته شده است چشم‌انداز خارجی بنا تندیس نادرشاه سوار بر اسب به بهمراه تنی چند از سربازانش بر فراز یک حجم سنگی مرتفع توسط مجسمه ساز شهیر ایرنی زنده یاد استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. تالار شماره 1 : این تالار به انواع سلاسح‌های دوره افشاریه، تابسلوهای نقاشی از نادر و صحنه های جنگ،‌وسایل سوارکاری مانند زین سو برگ اسب از دوره افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی ساز جمله تاریخ هانگشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادر اختصاص دارد که روی یکی کلمه السلطان نادر حک شده و روی دیگر این بیت شعر طلاکوب شده است:
شاه شاهان نادر صاحب قران هست سلطان بسر ساطین جهان

http://heritage.chn.ir/manage/photo/_MG_4289.jpg

این شمشیر در دشت مغان به سال 1148 هجری در روز تاجگذاری نادر از طرفس ملت ایران به وی هدیه شده است تالار شماره 2 : این تالار در سال 1373 به مجموعه اضافه شد و در آن انواع سکه ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا معاصر به نمایش درآمده است.

این موزه بسیار زیبا به یادمان می آورد که در سرزمین ایران بزرگمردان نامشان جاودانه و باشکوه خواهد بود و با سخن زیبای از نادر شاه افشار این مطلب را خاتمه می دهم که : خردمندان و دانشمندان سرزمینم ، آزادی اراضی کشور با سپاه من و تربیت نسلهای آینده با شما ، اگر سخن شما مردم را آگاهی بخشد دیگر نیازی به شمشیر نادرها نخواهد بود .

http://www.kpf-khr.ir/Portals/2/nader3.jpg



نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بعُد سوم (آرمان نامه ارد بزرگ) فر گرد *بدگویی*

طبیعت را صداکن

میهن دوستان، آزادیخواه و آبادگرند نه کشتارگر... فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی